راه اندازی معدن شن و ماسه

راه اندازی معدن شن و ماسه

چرا سرمایه گذاران به راه اندازی کارخانه شن و ماسه می اندیشند؟ زیرا شن و ماسه بعنوان مواد اولیه ضروری برای بسیاری از صنایع به ویژه ساخت و ساز، تولید بتن و آسفالت و تولید شیشه و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرند، همچنین با افزایش تقاضای این مواد در ساخت و ساز، راه اندازی معدن شن و ماسه یک تجارت سودآور محسوب می گردد. اما راه اندازی کارخانه شن و ماسه نیز مانند هر تجارت و کسب و کار دیگری نیازمند دانش اولیه و کسب یک سری اطلاعات محیطی است. اگر بخواهیم در این صنعت موفق شویم و به یک تولید کننده بزرگ در سطح کشور تبدیل گردیم، لازم است قدم به قدم مراحل ایجاد این کسب و کار را به خوبی شناخته و با آگاهی به پیاده سازی آن ها بپردازیم.

مراحل راه اندازی کارخانه شن و ماسه

مراحل راه اندازی کارخانه های شن و ماسه عبارتند از:
  1. تحقیق
  2. برنامه ریزی
  3. اجرا
  4. بهره برداری
  5. نگهداری و مدیریت پایدار

نحوه راه اندازی معدن شن و ماسه

تحقیق

قبل از شروع هر کاری ضروری است، تحقیق کاملی انجام داد تا تمام جوانب مثبت و منفی راه اندازی معدن شن و ماسه در نظر گرفته شود. مثلا:
  • در منطقه مورد نظر تقاضا برای شن و ماسه چقدر می باشد؟
  • هزینه راه اندازی یک معدن چقدر خواهد بود؟
  • برای بهره برداری از معادن در منطقه مورد نظر، مقررات دولتی چگونه است؟
  • موارد زیست محیطی که زمان بهره برداری معدن باید مورد توجه قرار گیرند، چه چیزهایی می باشند؟

برنامه ریزی

 پس از انجام تحقیقات کافی در منطقه مورد نظر، برای راه اندازی کارخانه شن و ماسه باید شروع به برنامه ریزی کرد. در برنامه ریزی رعایت نکات زیر ضروری است:
انتخاب موقعیت معدن: مکان مورد نظر باید دارای ذخایر کافی از شن و ماسه بوده تا به طور اقتصادی از آن ها استخراج صورت گیرد، همچنین مکان مورد نظر برای راه اندازی کارخانه باید به جاده ها، خطوط ریلی و سایر زیر ساخت ها دسترسی داشته باشد تا حمل شن و ماسه به بازراهای هدف راحت تر و سریعتر انجام شود.
توسعه طرح استخراج و پردازش: این طرح باید مشخص نماید که چگونه شن و ماسه از معدن استخراج و پردازش می شوند.
تعیین بودجه مورد نظر برای راه اندازی: در بخش برنامه ریزی باید بودجه مورد نظر برای راه اندازی طرح مورد ارزیابی قرار گیرد.

اجرا

پس از اینکه برنامه تهیه شد، زمان اجرای آن می باشد. در زمان اجرا به چند نکته اساسی باید توجه شود.
• کسب مجوزهای لازم از مقامات دولتی: این مجوزها شامل مجوز بهره برداری، زیست محیطی و ایمنی از سازمانهای مختلف می باشد.
• خریداری تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز: این تجهیزات شامل لودر، بولدوزر، کامیون، نوارنقاله و ماشین آلات خرد کننده سنگ است.
• استخدام پرسنل واجد شرایط: مهندسین، تکنسین ها، کارگران معدن و مدیران از پرسنل های مورد نیاز این کارخانه ها می باشند.

بهره برداری

بعد از تحقیق، برنامه ریزی و اجرا می توان به بهره برداری از معدن پرداخت. برای بهره برداری باید موارد زیر را مورد توجه قرار داد:
• مدیریت استخراج و پردازش جهت ایمن و کارآمد انجام شدن عملیات
• بازاریابی شن و ماسه و برقراری روابط تجاری
• کنترل هزینه های عملیاتی برای سودآوری بیشتر معدن

نگهداری و مدیریت پایدار

برای اینکه بتوان از عملکرد صحیح و ایمنی معدن اطمینان حاصل نمود باید پس از راه اندازی آن، به طور منظم از آن نگهداری کرد. مثلا به صورت دوره ای معدن بررسی شود. به طور منظم تجهیزات و ماشین آلات را تعمیر کرد تا از خرابی آن ها جلوگیری گردد. اگر بعد از گذشت زمان نیاز به بازسازی بود، بازسازی صورت گیرد تا ایمنی و عملکرد صحیح آن تضمین شود.
معادن شن و ماسه بر محیط زیست تاثیرات قابل توجهی می گذارند؛ بنابراین ضروری است معادن به طور پایدار اداره شوند تا از ضررهای مالی جلوگیری گردد. مثلا برای محاسبه درست و دقیق مقدار باری که تریلی ها و کامیون ها خارج می کنند، نرم افزار مخصوص باسکول مورد نیاز است.

سرمایه لازم برای راه اندازی کارخانه شن و ماسه چقدر است؟

سرمایه گذاری در معدن همواره با خطراتی چون حوادث ایمنی، آسیب به محیط زیست و مسائل حقوقی همراه می باشد؛ بنابراین برنامه ریزی برای مدیریت این خطرات ضروری می باشد. هزینه راه اندازی این گونه معادن به عواملی همچون اندازه معدن، موقعیت مکانی، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز، قیمت زمین، هزینه مجوزهای لازم و حقوق پرسنل بستگی دارد؛ بنابراین میزان سرمایه گذاری برای راه اندازی در ایران حدود 20 تا 40 میلیارد تومان خواهد بود.
راه اندازی کارخانه تولید شن و ماسه توجیه اقتصادی دارد؟
راه اندازی کارخانه شن و ماسه به عنوان یک سرمایه گذاری خوب محسوب می شود و به دلیل استفاده همیشگی از شن و ماسه برای ساخت و ساز می تواند توجیه اقتصادی نیز داشته باشد.
مجوز و سرمایه لازم برای راه اندازی کارخانه شن و ماسه

مجوزهای لازم برای راه اندازی معدن شن و ماسه کدام اند؟

بعد از نوشتن طرح توجیهی برای راه اندازی کارخانه نیاز به دریافت مجور از سازمانهای ذیربط می باشد. از جمله مجوزهای مورد نیاز عبارتند از:
• مجوز بهره برداری معادن و پروانه اکتشاف از وزارت صنایع و معادن
• مجوز زیست محیطی از سازمان محیط زیست و منابع طبیعی منطقه مورد نظر
• مجوز ایمنی از وزارت تعاون، کار و رفاه تامین اجتماعی

جمع بندی

علاوه بر شناخت اقدامات مربوط به احداث کارخانه شن و ماسه، بهرره گیری از تجهیزات و ماشین آلات تخصصی این صنعت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و نقشی مهم در بهره وری و کسب سود بالا ایفا می کند. یکی از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات معدن شن و ماسه در سطح کشور، گروه صنعتی سهند پویا است که اقدام ب طراحی و ساخت تمامی ماشین آلات مربوط به این حوزه همچون انواع سنگ شکن فکی، سنگ شکن هیدروکن، ماسه شور، تیکنر و سرند صنعتی نموده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با وارد شدن به بخش محصولات سهند پویا، تمامی تجهیزات معدن تولید شده توسط این کمپانی را مشاهده فرمایید و در صورت نیاز اقدام به سفارش محصول مورد نظر خود از هر جای دنیا که هستید نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *