یکی از مراحل مهم در پروسه فرآوری مواد معدنی و تولید شن و ماسه که نقشی حیاتی در کیفیت مواد خروجی ایفا می کند، مرحله شست و شو است که طی آن ذرات شن و ماسه عاری از هر گونه آلودگی و غبار می گردند. یکی از ماشین آلات کاربردی که می تواند در این مرحله موثر واقع گردد، دستگاه ماسه شور صنعتی است که معمولا در قسمت زیرین سرند اول قرار می گیرد و قادر به پاکسازی مواد معدنی الک شده از گرد و غبار به وسیله آب است. دستگاه ماسه شور پروانه ای یا سطلی و ماسه شور مارپیچی یا حلزونی از جمله رایج ترین انواع موجود ماسه شور صنعتی می باشند که در صنایع فرآوری مواد معدنی مورد استفاده قرار می گیرند.  
کاتالوگ ماسه شور

نحوه کارکرد دستگاه ماسه شور چگونه است؟

به طور کلی عملکرد ماسه شور صنعتی شامل ورود و خروج مواد و شست و شوی آن ها از طریق جریان آب می شود و اگر بخواهیم نحوه کارکرد ماسه شور را یک فرایند در نظر بگیریم، مراحل انجام این فرایند به ترتیب زیر خواهد بود:

1. ورود ذرات شن و ماسه آلوده به گرد و غبار به داخل دستگاه

2. حرکت شن و ماسه در طول صفحه دستگاه به منظور اسپری آب و هوای فشرده جهت زدودن ناخالصی و غبار

3. خروج ذرات تمیز شن و ماسه از انتهای دستگاه

4. تخلیه آب آلوده به ناخالصی ها از انتهای دیگر دستگاه

اجزای اصلی دستگاه ماسه شور کدام اند؟

از جمله مهم ترین بخش های تشکیل دهنده ماسه شور صنعتی که تقریبا در تمامی انواع ماسه شور یکسان می باشند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مخزن ماسه شور (محل قرارگیری و شست و شوی مواد ورودی)
  • سیستم آبرسانی (وظیفه تامین آب مورد نیاز برای شست و شو را بر عهده دارد)
  • سیستم هوارسانی (وظیفه ایجاد هوای فشرده مورد نیاز جهت زدودن ناخالصی ها را بر عهده دارد)
  • صفحات لرزشی یا حلزونی ( جهت جابجایی شن و ماسه در طول فرایند مورد استفاده قرار می گیرند)
  • سیستم خروجی (وظیفه خروج ذرات معدنی شسته شده توسط دستگاه را بر عهده دارد)

کاربرد دستگاه ماسه شور در صنعت

از آنجایی که کیفیت مواد معدنی فرآوری شده توسط کارخانه ها از اهمیت بالایی برخوردار است، وجود یک ابزار شست و شوی دقیق با راندمان کاری بالا در صنایع مختلفی چون مصالح ساختمانی، آسفالت سازی و تولید سیمان و شن و ماسه از اهمیت زیادی برخوردار است و نیازمند سرمایه گذاری می باشد. از این رو امروزه دستگاه های ماسه شور صنعتی به عضوی جدا نشدنی از ماشین آلات خطوط فرآوری مواد معدنی به ویژه شن و ماسه تبدیل شده اند.

جهت سفارش و دریافت هرگونه مشاوره در زمینه خرید ماسه شور صنعتی متناسب با صنعت مورد نظر خود می توانید با کارشناسان سهند پویا تماس حاصل فرمایید.

 

آشنایی با مزایای دستگاه ماسه شور صنعتی

استفاده از دستگاه ماسه شور صنعتی علاوه بر افزایش کیفیت محصول نهایی، از مزایای مهم دیگری نیز برخوردار است که باعث توجه فراوان تولید کنندگان و صنعت گران به این ماشین شست و شوی کاربردی شده است. شاید بتوان یکی از بزرگ ترین مزیت های استفاده از ماسه شور را صرفه جویی در مصرف آب دانست. زیرا دستگاه ماسه شور به دلیل استفاده از آب با فشار بالا و نیز هوای فشرده قادر به شست و شوی مواد معدنی با کمترین میزان آب ممکن است و در نتیجه تاثیر چشم گیری بر کاهش هزینه های خطوط تولید خواهد داشت.

مزایای دستگاه ماسه شور

همچنین امروزه به دلیل کاهش منابع آبی، صرفه جویی در مصرف آب و حفاظت از محیط زیست در دستور کار تولید کنندگان قرار گرفته است و استفاده از ماسه شور صنعتی می تواند کمک شایانی در این زمینه برای کارخانجات فرآوری شن و ماسه به حساب آید. از دیگر مزایای کاربردی و مهم این ماشین صنعتی نیز می توان به طول عمر بالای قطعات آن اشاره نمود که به دلیل استحکام بالا کمتر دچار خرابی می گردند و بدین ترتیب باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری می شوند.

معرفی انواع ماسه شور صنعتی

به طور کلی ماشین آلات ماسه شور را می توان بر اساس نحوه کارکرد و شکل ظاهری به دو دسته ی کلی تقسیم بندی نمود که به شرح زیر است:

انواع دستگاه ماسه شور صنعتی

ماسه شور پاکتی یا پروانه ای

ماسه شور پاکتی (Bucket Wheel Classifier) که با نام های ماسه شور پروانه ای و ماسه شور سطلی چرخ دار نیز شناخته می شود، بیشتر برای شست و شوی ماسه بادی یا مواد معدنی در تناژهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد. ماسه شور پاکتی از یک چرخ دوار و محفظه ای شبیه به سطل برخوردار است که شن و ماسه ورودی داخل آن قرار می گیرند. نحوه کارکرد ماسه شور پروانه ای به این صورت است که پس از ورود قطعات معدنی به داخل دستگاه، حرکت گردشی چرخ سبب آسیاب شدن و پاکسازی شن و ماسه از ناخالصی ها می گردد و در همین حین جریان آب وارد دستگاه می گردد و شست و شو انجام می گیرد. در مرحله ی آخر فرایند، شن و ماسه های تمیز توسط تیغه ها جابجا می گردند و به داخل مخزن تخلیه می ریزند.

ماسه شور پاکتی

مهم ترین اجزای تشکیل دهنده ماسه شور پاکتی (پروانه ای) شامل چرخ دوار، صفحه غربال، محفظه شست و شو، شافت و الکترو گیربکس است که در ادامه به توضیح مختصر هر یک می پردازیم:

  • چرخ دوار

چرخ دوار در ماسه شور پاکتی وظیفه ی جابجایی شن و ماسه و ترکیب آن با جریان آب را بر عهده دارد و از این طریق به شست و شوی قطعات سنگ کمک می نماید. نحوه عملکرد چرخ دوار به این صورت است که با حرکت قسمت های باکت مانند چرخ درون محفظه آب، تلاطم ایجاد می گردد و ذرات شن و ماسه بدین ترتیب شسته و تمیز می شوند. سپس ماسه های شسته شده داخل باکت ها قرار می گیرند و از ثسمت خروجی دستگاه خارج می گردند.

  • صفحه غربال

صفحه غربال یا همان سرند ماسه شور پاکتی، در قسمت پشتی سطل چرخ دوار قرار می گیرد و وظیفه آن جداسازی شن و ماسه از ذرات اضافه و آب می باشد.

  • محفظه شست و شو

محفظه شست و شو یا حوضچه آب، محل انجام فرایند شست و شوی شن و ماسه است و در قسمت انتهایی ماسه شور پاکتی قرار دارد.

  • شافت

قطعه شافت در ماسه شور پاکتی در قسمت مرکز چرخ دوار قرار دارد و ایجاد گردش وظیفه ی اصلی آن می باشد.

  • الکترو گیربکس

الکتروگیربکس در ماسه شور پاکتی، وظیفه ی ایجاد نیروی مورد نیاز جهت گردش چرخ دوار را عهده دار است.

ماسه شور مارپیچی یا حلزونی

ماسه شوی حلزونی (Spiral Classifier) از تعدادی پره حلزونی یا مارپیچی تشکیل می شود که داخل یک حوضچه پر از آب قرار دارند و با استفاده از حرکت دورانی خود قادر به پاکسازی ذرات شن و ماسه از ناخالصی می باشند. مهم ترین قطعات به کار رفته در ساخت ماسه شور حلزونی شامل موارد زیر است:

ماسه شور حلزونی چیست؟
  • پره های حلزونی

پره های حلزونی یا مارپیچ موجود در ماسه شور حلزونی از جنس آهن و با حداقل ضخامت 5 میلی متر تولید می گردند و وظیفه ی ایجاد گردش در ماسه شور را بر عهده دارند.

  • محفظه 

محفظه ماسه شور حلزونی اغلب به شکل استوانه ای یا لوله ای ساخته می شود و وظیفه ی نگهداری و شست و شوی ذرات شن و ماسه را بر عهده دارد.

  • شفت 

قطعه شفت در ماسه شور حلزونی وظیفه ی نگهداری از پره های حلزونی و نیز ایجاد گردش در آن ها را بر عهده دارد.

  • موتور گیربکس

گیربکس مورد استفاده در ماسه شور حلزونی معمولا از نوع گیربکس صنعتی یا قورباغه ای است و وظیفه ی آن تولید نیروی مورد نیاز برای گردش پره های حلزونی می باشد. لازم به ذکر است نیروی ایجاد شده توسط گیربکس توسط چرخ دنده یا پولی و تسمه به قطعه شفت منتقل می گردد و بدین ترتیب موجب حرکت پره ها می شود.

  • بالا برنده پره های مارپیچ

بالابرنده پره های مارپیچ نیز قطعه کاربردی دیگری است که روی برخی از ماسه شور های حلزونی نصب می گردد و وظیفه بالا و پایین کردن شفت متصل به پره ها را بر عهده دارد.

ماسه شوی مارپیچی یا حلزونی بر اساس تعداد محور به دو زیر دسته با نام های ماسه شور تک مارپیچی (تک حلزونی) و ماسه شور دو مارپیچی (دو حلزونی) تقسیم می گردد که مشخصات آن ها به شرح زیر است:

  • دستگاه ماسه شور تک حلزونی (تک مارپیچی)

علت نامگذاری این نوع ماسه شور حلزونی، وجود یک محور مارپیچ در طراحی آن است. از این دستگاه ماسه شور بیشتر جهت شست و شوی ذرات شن و ماسه معمولی استفاده می گردد.

  • دستگاه ماسه شور دو حلزونی (دو مارپیچی)

نوع دیگری از ماسه شور حلزونی است که از دو محور مارپیچ برخوردار است و به دلیل ساختار پیچیده تری که دارد، بیشتر برای شست و شوی شن و ماسه هایی با ضایعات فراوان مورد استفاده قرار می گیرد.

عوامل موثر بر راندمان ماسه شور حلزونی کدام اند؟

از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر سرعت و راندمان کاری دستگاه های ماسه شور حلزونی می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

  •  قطر حلزونی
  • سرعت چرخش
  • حجم حوضچه
  •  طول مارپیچ

نصب ماسه شور صنعتی تولید سهند پویا

جابجایی و نصب ماشین آلات صنعتی همواره کاری دشوار و نیازمند تخصص می باشد و دستگاه ماسه شور صنعتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. لذا پیشنهاد تیم سهند پویا به عنوان تولید کننده انواع ماسه شور صنعتی، خرید ماسه شور تولید سهند پویا است. تیم حرفه ای ما با بیش از 12 سال تجربه در ساخت و نصب ماشین آلات فرآوری مواد معدنی، آماده ی پذیرش انواع پروژه های ساخت ماسه شور صنعتی از سراسر کشور است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در بخش فروش در تماس باشد: 09121775749

خرید دستگاه ماسه شور از سهند پویا

ابعاد، نوع قطعات، قدرت موتور و مدل ماسه شور از جمله عوامل مهم تاثیر گذار بر طراحی دستگاه ماسه شور به حساب می آیند که می بایست با توجه به نیاز کارفرما و مطابق با سفارش وی تعیین گردد. شرکت سهند پویا یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان دستگاه ماسه شور در ایران است که قادر به ساخت انواع ماسه شور در ابعاد گوناگون می باشد.  لذا توصیه می گردد جهت مشاهده کاتالوگ و سفارش انواع ماسه شور صنعتی با کارشناسان سهند پویا در بخش بازاریابی و فروش شرکت به شماره 09121775749 در تماس باشید.

قیمت ماسه شور صنعتی سهند پویا

قیمت ماسه شور صنعتی همواره تحت تاثیر فاکتور های مختلفی چون قیمت مواد اولیه، نوع قطعات، ابعاد، مشخصات و نوسانات ارزی قرار دارد. لذا توصیه می گردد جهت اطلاع از قیمت روز ماسه شور های تولید شده توسط کمپانی سهند پویا با کارشناسان ما در تماس باشید.